بدون جستجوگرها، دنیای بیکران اطلاعات موجود در اینترنت تبدیل به هیچ میشود. در میان تمام جستجوگرها گوگل بیشتر از همه میدرخشد. واژه SEO مخفف Search Engine Optimization است و به معنای بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو میباشد. به وسیلهٔ تکنیکهای سئو میتوانید رتبه سایت خود را در نتایج موتورهای جستجو ارتقا دهید و به لینکهای ابتدای صفحه نتایج برسید. سایتهایی که در نتیجهی اول گوگل هستند، علاوه بر جذب بازدید کننده، ناخودآگاه اعتماد کاربر را نیز جذب میکنند و این دلیل جنگ بزرگی است که بر سر به دست آوردن رتبههای اول گوگل وجود دارد.
برای داشتن ذهنیت دقیقتر نسبت به دانش سئو باید به شما بگویم که موتورهای جستجو، بیش از ۲۰۰ پارامتر و ملاک را مورد بررسی قرار داده و برای انتخاب بهترین سایتها و نمایش آنها در نتایج جستجو مورد استفاده قرار میدهند. برای مثال کیفیت محتوا، سئوی تصاویر، بک لینکها، سرعت سایت و… توسط رباتهای موتورهای جستجو بررسی میشوند و در نهایت امتیازی برای آن صفحه در نظر گرفته میشود.
برای گرفتن بهترین نتیجه در سئو، یک نفر به تنهایی نمیتواند از پس این کار بر بیاید و یا نیازمند دانش در این زمینه، صرف وقت زیاد و صبوری بسیاری میباشد. در مفهوم سئو دو مورد مهم وجود دارد و باقی مواردی که گفته میشود چیزی است مرتبط به این دو مورد و یا برای آنها، محتوا نویسی و برنامه نویسی که درست همچون زوجی جدا ناپذیر و مکمل یکدیگرند. از نظر برنامه نویسی اگر طراحی سایت خود را به شرکت رادین بسپارید هیچ حرفی باقی نمی ماند اما محتوا نویسی و کارهایی که برای دیده شدن انجام می شود را مورد برسی قرار می دهیم.
مطالبی که گفته می شود حتی اگر خودتان تیم محتوا نویسی و سئو دارید بازهم می تواند به شما کمک کند، تا قدرتمندتر وارد این کار شوید.
همان طور که در عکس مشاهده میکنید، سئو را میتوان به دو دستهٔ کلی سئوی داخلی (On-Site SEO یا On-Page SEO) و سئوی خارجی (Off-Site SEO یا Off-Page SEO) تقسیم کرد.
خدمات سئو
خدماتی که در رابطه با سئو صورت می گیرد را می توان به طور کلی و مختصر به دسته بندی های زیر تقسیم کرد.
سئوی داخلی
به مجموعه آیتمهایی گفته میشود که تحت کنترل مدیر سایت است و در داخل خود سایت باید انجام شود. مانند بهینه سازی تصاویر، ایجاد ساختار مناسب لینکها، لینک سازی داخلی و بسیاری از موارد دیگر که در قسمتهای بعدی به توضیح آنها خواهیم پرداخت. میتوان گفت که سئوی داخلی مستقیما به کیفیت محتوا و خود سایت مربوط میشود و هرچه روی سئوی داخلی بیشتر کار کنید، سایتان از کیفیت بالاتری برخوردار خواهد بود و راحتتر میتوانید از فیلترهای الگوریتمهای موتورهای جستجو عبور کنید. سئوی داخلی دارای موارد کمتری میباشد اما بیشترین اهمیت را دارد. برای اطلاعات بیشتر مقالهٔ پارامترهای مهم سئوی داخلی را بخوانید.
محتوا نویسی نیز بخشی از سئوی داخلی در نظر گرفته می شود. اما دنیای بزرگی است و بخش بزرگی از کار را محتوا نویسان انجام می دهند. پس بهتر است نگاهی به محتوا نویسی داشته باشیم.
محتوا نویسی
حقیقت این است که هرچه قدر که شما دربارهٔ محتوا نویسی دید وسیعتری داشته باشید موفقتر خواهید بود زیرا هرچند تیم بزرگی برای تولید محتوا داشته باشید شما به آنها خط فکری داده و آنها را مدیریت میکنید. زمانی که حتی خودتان هم تمایلی به خواندن مطالبی که نوشتهاید ندارید مطمئن باشید در نقطهٔ دوری از موفقیت در محتوا نویسی قرار گرفتهاید. اگر میخواهید از نظر سئو جایگاه خوبی به دست آورید تمام عشق و علاقه و خلاقیت خود را برای تهیهٔ مطالب بگذرید. هر سخن کز دل برآید لاجرم بر دل نشیند.
در نظر داشته باشید، نیازی نیست همه از نوشتههای شما لذت ببرند برای مثال مطالب مربوط به تکنولوژی هر چقدر هم که جذاب نوشته شده باشند نمیتواند برای مادر بزرگ من جذابیتی داشته باشد و منظور من این است کسانی که مخاطب هدف شما هستند نتوانند چشم از نوشتههای شما بردارند. به کسانی که میخواهند محتوا نویسی را به عنوان حرفهٔ خود انتخاب کنند پیشنهاد میکنم ابتدا از موضوعی که به آن علاقه مندید شروع به محتوا نویسی کنید. چرا که محتوا نویسی نکات بسیاری دارد و اگر با موضوعی که در آن علاقه و سر رشتهای ندارید شروع کنید یادگیری را برای شما سخت و در مواردی غیر ممکن میکند، چرا که محتوا نویسی در ابتدا ممکن است کسل کننده به نظر برسد و زود قضاوت کنید.
محتوا در هر دو نوع سئوی داخلی و سئوی خارجی وجود دارد، سئوی داخلی که واضح است اما، برای مثال در سئوی خارجی به معنای تولید محتوا برای شبکههای اجتماعی و لینک دادن به محتوای داخل سایت میباشد.
سخنی از بیل گیتس: محتوا چیزی است که من از آن انتظار دارم بتواند در اینترنت تولید ثروت کند.
پیشنهاد میکنم برای شروع یادگیری تولید محتوا ابتدا به مقالهٔ چرا و چگونه باید تولید محتوا کنیم؟ بروید.
سئوی خارجی
سئوی خارجی به فعالیتهای خارج از سایت مربوط میشود و در آن قدرت برند حرف اول را میزند. میزان فعالیت شما در شبکههای اجتماعی، افزایش محبوبیت و تعداد لینکهایی که از دیگر سایتها و شبکههای اجتماعی به سایتتان منتهی میشود، از جمله اقدامات مهمی است که در سئوی خارجی مطرح است.
در سادهترین تعریف، لینکها پلی میان دو صفحه میباشند و به کمک آنها میتوان از صفحهای به صفحهای دیگر رفت. لینکها در مقالات و نوشتههای مختلف دسته بندیهای متفاوتی دارند که ما به معروفترین دسته بندی در مقالهٔ لینک پرداختهایم و راههای لینک سازی را برای شما بیان کرده ایم. بک لینک سازی در مبحث سئو اهمیت ویژهای دارد برای همین در مطلبی جداگانه به آن پرداخته شده است.
تکنیکال سئو
این بخش به سئوی داخلی سایت بر می گردد و موارد بسیاری دارد، به طوری که بسیاری آن را در دسته بندی جداگانه از سئوی داخلی و سئوی خارجی قرار می دهند. برنامه نویسی، داشتن سایت مپ و سخت افزار و نوع سرور و ... . به زودی آموزشهایی از این مبحث فوقالعاده مهم و تخصصی را برای شما عزیزان قرار خواهیم داد.
اگر نیاز به هرگونه خدمات سئو از مشاوره تا اجرا داشته باشید شرکت رادین در کنار شماست.
خدمات بهینه سازی سایت
بهینه سازی در زمینهٔ سئو به مجموعه کارهایی گفته می شود که به نتایج زیر ختم می شود
- اطمینان یافتن از این که موتورهای جستجو بدون هیچ مشکلی می توانند به وب سایت شما دسترسی پیدا کرده و نمایه سازی کنند.
- داشتن محتوای با کیفیت و متناسب با مقصد جستجوگرها.
- دادن سیگنال های مناسب به رباتها برای فهم ساختار وب سایت.
- کمک به رباتها برای فهم زمینهٔ محتوای سایت شما.
- ارائه الگوریتم های موتور جستجو برای اعتماد به وب سایت و کسب رتبه بالاتر از سایر سایتها.
خدمات SEM
در انتها جا دارد اشاره ای به خدمات SEM داشته باشیم. SEM مخفف کلمه Search Engine Marketing یعنی بازاریابی موتورهای جستجو می باشد. نام این مبحث در بازاریابی اینترنت برای برخی از افراد این حوزه نا آشناست اما اکثرا کاربرد آن را می دانند. SEM برای موتورهای جستجو از SEO واژه ای با دامنهٔ گسترده تر می باشد.
تفاوت SEM و SEO
در واقع SEO بخشی از SEM می باشد اما در ادامه بخش های دیگر SEM که در سئو وجود ندارد را با SEO مقایسه می کنیم.
SEO
- نتایج سئو در طولانی مدت به دست می آید.
- استفاده از تکنیک های سئو رایگان است.
- SEO جذب بازدید دائمی دارد و نیازی ندارد که همیشه برای آن هزینه کنیم.
SEM
- نتایج به سرعت به دست می آید.
- استفاده از ابزار SEM دارای هزینه است.
- افزایش بازدید در SEM موقتی است و نیاز به هزینه دائمی دارد.