باید بدانید که زمانی که شما محبوب کاربران باشید محبوب گوگل نیز می‌شوید! یکی از راه‌های به دست آوردن این محبوبیت تولید محتوا است. محتوایی که چیزی به کاربران شما بیفزاید، محتوایی که برای شما مشتریان و بازدیدکنندگان جدید به همراه داشته باشد و به واسطهٔ آن بک لینک دریافت کنید محتوای با کیفیتی می‌باشد.

حال بک لینک چیست؟ بک لینک از طریق ارسال آدرس صفحات و یا به اشتراک گذاری از طریق‌هایی که شما مشخص کرده‌اید به دست می‌آید. که انواع مختلفی دارد و می‌توانید در مقالهٔ لینک‌ بیشتر دربارهٔ آن بخوانید.

اما به موضوع خودمان باز می گردیم اگر بخواهیم از دید موقعیت جغرافیایی خودمان بررسی کنیم، امروزه در ایران با توجه به اوضاع اقتصادی خریدها از حالت احساسی خارج شده و بیشتر به سمت خرید عقلانی پیش می‌رود. افراد با جستجو در اینترنت و مقایسهٔ محصولات، بررسی نقدها و پرس و جو از دوستان و آشنایان اقدام به خرید می‌کنند. 

 برخی از فواید تولید محتوا 

  • برند سازی و کسب محبوبیت
  • اعتماد سازی و جذب مشتری
  • طولانی مدت و رایگان بودن

اهمیت به هم پیوستگی در تولید محتوا

هرچقدر مطالب و مقالات شما به هم ارتباط بیشتری داشته باشند و انسجام بیشتری میان آنها حس شود، مهارت و قدرت شما در آن موضوع را نشان می‌دهد. این باعث می‌شود مخاطبانی که به محتوای شما علاقه دارند ساعت‌ها بر روی لینک‌های مختلف کلیک کنند و با مراجعه به مطالب جدید غرق لذت شوند و به اهداف خود برسند.

چگونه محتوا نویسی را شروع کنم؟

پیشنهاد می‌کنم تمام مقالات، کتاب‌ها، فیلم‌ها و هر چیزی که در رابطه با محتوا نویسی را گوشه‌ای از ذهنتان نگه دارید و اگر ممکن است فراموش کنید، نکات مهم را در قالب کلماتی کلیدی که شما را به یاد آن نکات می‌اندازد داشته باشید.

اما نکته ای که مهم است، این هست که ذهن خود را محدود به قواعد نکنید و راحت و آزادانه بنویسید، شما یک نویسنده هستید و نباید تحت فشار و در چهارچوب بنویسید، به جای آن اگر نکته ای را در مطالب خود جا انداختید، می‌توانید در ویرایش‌ها به اصلاح آنها بپردازید.

اگر نمی‌دانید که باید از کجا شروع کنید، نکاتی که در ادامه بازگو می کنم می‌تواند برای شروع محتوا نویسی به شما کمک کند. سعی می کنم خیلی کوتاه و مختصر آنها را بیان کنم.

استراتژی بازاریابی محتوا
یعنی چرایی کار خود را تعیین کنید، بدانید که قرار است دقیقا چه کسانی را جذب کنید.
استراتژی محتوا
منظور تعیین نحوهٔ ایجاد، انتشار و مدیریت محتوا است.
نقشه محتوا(content plan)
تعیین چگونگی اجرا، موضوعات، نوع محتوا، چگونگی انتشار و ...

برای برداشتن این سه قدم می توان سوالات متعددی از قبیل سوالات زیر از خود پرسید:

  • از تولید محتوا برای رسیدن به چه هدفی می خواهم بهره ببرم؟
  • محتوا را برای چه کسانی تولید می کنم؟
  • چه میزان برای رسیدن به این هدف تلاش خواهم کرد؟
  • مشتریان چه کسانی هستند و علاقه مندی های آنها چیست؟
  • هدف از تولید محتوا رفع چه مشکلاتی می باشد؟
  • چرا محتوای من منحصر به فرد است؟
  • قصد تولید چه نوع محتوایی دارم؟
  • قرار است محتوا را در چه رسانه‌هایی به انتشار برسانم؟

ضمنا در نقشه تولید محتوای خود انعطاف داشته باشید، آن را مستند کنید و در بازه‌های زمانی مختلف آن را به‌روزرسانی کنید. می‌توانید در شروع کار خود با کسی که در این زمینه تجربه دارد کار کنید و یا از او مشاوره بگیرید. در آینده در مقاله ای جداگانه نحوه تهیه‌ی استراتژی بازاریابی محتوا را برای شما بیان می کنم.

تولید محتوا از طریق شناسایی مشتریان

نمی‌توان بر اساس حدس و گمانی که از نیازهای مشتری در ذهنمان است به تولید محتوای خود ادامه دهیم، بلکه باید به طور مداوم از آن‌ها بازخورد گرفته و نیازهای آن‌ها را در نظر گرفت. برای این کار دو روش پیشنهادی زیر را بخوانید.

  1. مشتریان اصلی خود را دسته بندی کنید. بسته به نوع کار خود بر اساس ویژگی‌های شخصیتی، سن و یا کسب و کارشان آنها را دسته بندی کنید. این کار دو مزیت دارد اول این که می‌دانید روی چه محتوایی تمرکز کنید و دوم این که برای ارائهٔ پیشنهادات می‌توانید هوشمندانه‌تر عمل کنید و با این کار آنها را ترغیب به باقی ماندن در سایت خود خواهید کرد.
  2. با استفاده از ابزارهای مختلف مانند نظر سنجی آنلاین، ایمیل‌ها، سوالاتی که از بخش پشتیبانی پرسیده می‌شود و بازخورد‌هایی که از مشتریان دریافت می‌کنید، می‌توانید اطلاعاتی که برایتان اهمیت دارد را از مشتریان خود به دست آورید، مشکلات آنها را درک کنید و به بهترین شکل نیازهای آنها را برطرف کنید. به تولید محتوای اختصاصی تر برای آن دسته‌ای که جامعهٔ آماری بزرگتری دارند بپردازید و…

جا دارد بگویم که در این موارد شرکت رادین قادر به پیاده سازی ماژول‌های مختلف می‌باشد و حتی اگر ایده‌ای نو در این زمینه داشته باشید به بهترین شکل برای شما پیاده سازی خواهد شد.

انواع محتوا

محتوا انواع بسیار زیادی دارد که ما در اینجا سعی می‌کنیم به مهمترینِ آنها بپردازیم که در شروع کار کاملا برای شما کافی است، اما در مقالهٔ جداگانه ای تمام انواع محتوا را در یک جا برای شما خواهیم آورد و شما می‌توانید از ترکیبی از آنها برای تولید محتوا استفاده کنید.

پست های وبلاگی

رایج‌ترین نوع محتوا این نوع می‌باشد. متن‌ها و مطالبی که در وب سایت‌های مختلف مطالعه می‌کنید جزو این دسته می‌باشند. سعی کنید پست‌های شما محتوای ارزشمندی داشته باشد، این باعث می‌شود خوانندگان پست‌های شما آن‌ها را در شبکه‌های اجتماعی به انتشار بگذارند.

می‌توانید با توجه به سلیقهٔ مخاطبان خود پست‌های متنی با طول‌های مختلف تولید کنید، اما پیشنهاد من چیزی بین ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ کلمه می‌باشد. مگر آنکه بخواهید مگا پست تهیه کنید که بالای 8000 کلمه می باشد و یا بنا به نیاز مجبور باشید که مطالبی با طول کمتر و یا بیشتر تولید کنید. در هر صورت به هم پیوستگی مطالب و لینک داخلی بین صفحات خود را فراموش نکنید.

کتاب های الکترونیکی (E-Book)

کتاب‌های الکترونیکی نوعی از محتوا می‌باشند که مشتریان بالقوه به سمت سایت شما جذب می‌کنند. کتاب‌های الکترونیکی نسبت به پست‌های متنی طولانی تر هستند و محتوای عمیق‌تری دارند. کتاب‌های الکترونیکی بدون داشتن پست‌های متنی توصیه نمی‌شود و گام بعدی در بازاریابی درونی است. مخاطبان پس از خواندن پست‌های شما ممکن است تمایل پیدا کنند در آن زمینه اطلاعات بیشتری به دست آورند و با پر کردن یک فرم از اطلاعات خود کتاب را دریافت کنند.

اینفوگرافیک

اینفوگرافیک که به مصور سازی داده‌ها می‌پردازد، از واژه‌ها متقاعد کننده تر است. اگر قصد دارید اطلاعات زیادی را به صورت جذاب و قابل درک ارائه کنید، اینفوگرافیک یک ابزار بسیار عالی برای شماست. اینفوگرافیک‌ها به چهار دستهٔ کلی ایستا، پویا، تعاملی، فیزیکی تقسیم می‌شوند.

ویدئو

ویدئوها بسیار سرگرم کننده و پرطرفدار می‌باشند و محبوبیت بیشتری برای مخاطبان دارند و بیشتر توسط آنها به اشتراک گذاشته می‌شود. بازاریابی شهودی هر روز محبوب‌تر می‌شود اما نیاز به صرف هزینه و زمان بیشتری دارد. حال خودتان فکر کنید با وجود بازخورد زیادی که می‌توانید از ویدئوها به دست آورید آیا ارزش وقت گذاشتن ندارند؟

پادکست

افرادی هستند که فرصت کافی یا علاقه به خواندن محتوا به صورت روزانه ندارند اما از پادکست‌ها استقبال بیشتری می‌کنند و گوش دادن به آنها باعث می‌شود که با نام برند شما آشنا شوند. پادکست‌ها از نظر افراد تعریف‌های متنوعی دارند که ما قصد پرداختن عمیق به این مطلب را نداریم و آنها را سلسله‌ای از فایل‌های صوتی در نظر می‌گیریم.  

محتوای خارجی

پس از مدتی که به طور منظم بر روی سایت خود مطلب گذاشتید نوبت به انتشار مطالب بر روی سایت‌های دیگر می‌رسد، که قبلا نیز دربارهٔ آن مفصل صحبت شده است. مانند مواردی که در زیر آمده است:

  • انتشار بر روی شبکه‌های اجتماعی مانند LinkedIn.
  • ایجاد محتوای اختصاصی برای انتشار در سایت های دیگر.
  • بازبینی مطالب به منظور انتشار آنها در یک قالب جدید مانند کتاب های الکترونیکی.