تولید محتوای عالی

تولید محتوای عالی اساسی‌ترین و مهمترین اصلی است که در سئو وجود دارد. در واقع اولین چیز در کسب و کار اینترنتی یا نیمه اینترنتی شما اهمیت دارد، ارائهٔ خدمات یا محصولات با کیفیت و سپس محتوا نویسی می‌باشد. این دو گام را که محکم برداشتید می‌توانید سمت ابزارهای مارکتینگ بروید و از آنها نهایت استفاده را ببرید. اگر محصولات و خدمات شما ضعف‌های زیادی داشته باشد و نتوانید نیازهای مشتریان را در کمترین زمان و بهترین کیفیت برآورده کنید، تاثیر منفی بر کسب و کار شما خواهد گذاشت و تقریبا جبران کردن این موضوع برای شما پر هزینه و در برخی از موارد غیر ممکن است؛ و تولید محتوا نیز راهی برای نفوذ به قلبها و جذب مشتریان است!

برای پیدا کردن دیدی بازتر نسبت به این اصل مهم محتوا نویسی پیشنهاد می کنم مقاله چرا و چگونه باید تولید محتوا کنیم؟ را مورد برسی قرار دهید.

واکنشگرا و یا ریسپانسیو بودن

این آیتم با توجه به استفادهٔ بیشتر از گوشی‌های موبایل و تبلت‌ها برای جستجوها نسبت به کامپیوتر اهمیت بسیار بیشتری پیدا کرده است. این که کاربر به هر وسیله ای که وارد سایت می‌شود بتواند ظاهر زیبایی از سایت شما ببیند که کار کردن با آن آسان می‌باشد باعث می‌شود زمان بیشتری را در سایت شما باقی بماند. 

در اصطلاح عامیانه به این موضوع mobile friendly نیز می‌گویند، یعنی سایت یا برنامه‌ی تحت وب ما می تواند با موبایلها رابطه‌ی خوبی برقرار کند.

تصاویر با نام و نشان

اگر محتوای شما متنی است حتما برای آن عکس‌هایی در نظر بگیرید تا متن شما را از یک نواختی در بیاورد. اما تنها انتخاب عکس و آپلود کردن آن در سایت کافی نیست. شما  می توانید برای عکس‌های خود نامی قرار دهید تا برای موتورهای جستجو قابل فهم تر شوند که این کار با استفاده از  " "=alt در تگ img شما، ممکن می شود.

کلمات کلیدی

در گذشته که موتورهای جستجو هوشمند نبودند می‌توان گفت چیزی در حدود ۹۰٪ سئو در کلمات کلیدی خلاصه می‌شد. اکنون نیز با این که موتورهای جستجو بسیار هوشمندتر شده‌اند و ملاک اصلی آنها کیفیت محتوا است استفاده از کلمات کلیدی اهمیت ویژه‌ای دارد و جزء جدایی ناپذیر سئو محسوب می‌شود. اما امروزه دیگر بمباران کلمات کلیدی نه تنها تاثیر مثبت ندارد بلکه تاثیر منفی نیز می‌گذارد و باید در اندازهٔ نرمال از کلمات کلیدی استفاده کرد.

ساختار مناسب لینک (SEO-Friendly Url) 

موتورهای جستجو، سایت‌های سمانتیک یعنی مفهومی را بسیار دوست دارند و به سرعت ارتباط خوبی با آنها برقرار می‌کنند.

    در مثال زیر به برسی لینک های مفهومی و نامفهوم می پردازیم
 http://cmssoft.ir/?p=1299
 http://cmssoft.ir/ArticleList/SEO
 کتاب_الکترونیکی/http://cmssoft.ir

لینک اول مثالی از یک لینک نامفهوم و دو لینک بعدی که فرقی ندارد با چه زبانی باشد، دارای مفهوم می‌باشند. در واقع خود لینک‌ها نیز می‌توانند قانون کلمات کلیدی را رعایت کنند.

ایجاد sitemap

سایت مپ یک فایل با پسوند xml است که در آن تمام لینک‌های سایت موجود است. این فایل برای موتورهای جستجو دارای اهمیت است و کمکی به کاربران سایت نمی‌کند. دربارهٔ ایندکس شدن مفصلا گفته‌ایم، به طور مختصر، روند ثبت و نمایش لینک‌ها در موتورهای جستجو را index می‌گویند که نقشهٔ سایت بر روی سرعت index صفحات سایت نیز تاثیر گذار است. ایجاد سایت مپ و ثبت آن در Google Search Console زمان بسیار کمی می‌برد اما نتایج بسیار عالی ای دارد.

انتخاب عنوان مناسب

در اولین نگاه این عنوان است که می‌تواند مخاطبان را جذب کند و آنها را ترغیب به خواندن ادامهٔ مطلب بکند. پس انتخاب عنوان علاوه بر این که باید دارای کلمات کلیدی مورد نظر باشد باید برای مخاطبان جذاب باشد و جذابیت برای مخاطب بازهم الویت بالاتری دارد. بازهم به صورت مختصر تمام ویژگی‌های مهم عنوان برای سئو را بررسی می‌کنیم.

  • وجود کلیدی‌ترین کلمه در عنوان
  • طولانی نبودن، حداکثر ۶۰ کاراکتر در موتورهای جستجو نمایش داده می‌شود و در سئو تاثیر گذار است.
  • استفادهٔ حداقلی از کلمات اضافه (از، به، با، و…)
  • عدم نوشتن عنوان‌های مشابه برای صفحات مختلف
  • الویت نوشتن عنوان بهینه : (کلمه کلیدی اصلی| کلمه کلیدی فرعی| نام سایت)

این مورد در الگوریتم های مختلف گوگل بررسی می شود که یکی از آنها RankBrain می باشد که در آینده مفصلا به آن خواهیم پرداخت.

می‌توان گفت سئو از نکات ریزی تشکیل شده است که در کنار هم قرار گرفتن آنها نتایج بزرگی در بر خواهد داشت، پس هیچ یک را از قلم نیندازید.

متا تگ description 

یکی از پارامترهای مهم متا تگ description است. این بخش می‌تواند برای هر صفحه از وب سایت ما مجزا باشد و بیان کننده و خلاصه‌ای از تمام محتوای آن صفحه باشد. ضمنا پیشنهاد می‌کنم در این بخش به صورت یکجا و یا ترکیبی از کلمات موجود در عنوان صفحهٔ خود استفاده کنید. نکات مهم این متا تگ به شرح زیر است:

  • تنها ۱۶۰ کاراکتر اول در سئو تاثیر گذارند.
  • استفاده از کلمات کلیدی پشت سرهم ممنوع، بدون زیاده روی قوی‌ترین کلمات کلیدی خود را به کار ببرید.
  • حتما از کلمات کلیدی مرتبط استفاده کنید، استفاده از کلمات کلیدی نامرتبط برای جذب بازدید سم است، و حتی شما را در لیست سیاه موتورهای جستجو قرار می دهد.
  • برای کل صفحات از یک متا تگ استفاده نکنید و همانطور که گفته شد هر صفحه متا تگ مخصوص خود را داشته باشد که نشان دهندهٔ محتویات آن صفحه است.

در نهایت باید بدانید که اگر از این متا تگ استفاده نکنید موتورهای جستجو ۱۶۰ کاراکتر اول مطالب شما را به عنوان description در نظر می‌گیرند.

لینک های شکسته (Broken Link)

لینک‌هایی که پس از کلیک بر روی آن دو حالت رخ می‌دهد، یا به صورت کلی باز نمی‌شود و یا با پیام ۴۰۴ not found مواجه می‌شود. وجود این لینک‌ها در سایت باعث کاهش اعتبار صفحات سایت می‌شود. ربات‌های جستجوگر همواره در حال دنبال کردن لینک‌ها می‌باشند و زمانی که به بن بست بخورند برای آنها بسیار ناخوشایند است. به همین دلیل انتخاب هاست (میزبان سایت) نیز اهمیت می‌یابد.

هاست باید علاوه بر سرعت پاسخگویی بالا، آپ تایم بسیار بالایی نیز داشته باشد، میزان در دسترس بودن سرور را آپ تایم می‌گویند. در Google Search Console نموداری وجود دارد که تعداد صفحات ۴۰۴ و خطای عدم دسترسی به سرور را نشان می‌دهد، که این موضوع خود به نوعی نشان دهندهٔ اهمیت این موضوع برای گوگل می‌باشد.

   دلایل به وجود آمدن لینک‌های شکسته 
  • پاک شدن سایتی که به آن لینک داده شده است.
  • تغییر ساختار لینک در مقصد.
  • قطع بودن موقتی سرور.
  • اشتباه در درج لینک.
  • حذف صفحه داخلی.

برای جلوگیری از این اتفاق که تاثیر بسیار منفی‌ای بر روی سئوی سایت شما دارد می‌توانید این اقدامات را انجام دهید. در گوگل Broken Link Checker را جستجو کنید. سایت‌هایی نمایش داده می‌شود که به کمک آنها می‌توانید در کمتر از ۵ دقیقه لینک‌های شکستهٔ سایت خود را به دست آورید. روش دیگر استفاده از کنسول جستجو گوگل است که البته ما می‌خواهیم قبل از گوگل متوجه آنها بشویم.

کپی محتوا ممنوع

یکی از بزرگترین خط قرمزهای موتورهای جستجوگر کپی کردن مطالب است که جبران آن شدیدا سخت می‌باشد. تصور کنید در میان این حجم زیاد از داده‌ها بر روی هر لینکی که کلیک می‌کنید مطالب تکراری به شما نمایش داده شود. اگر فضای اینترنت این گونه بود خود شما چقدر زمان ارزشمندتان را صرف جستجو در آن مطالب تکراری و بیهوده می‌کردید؟ پس بدانید که موتورهای جستجو حتی چند خط تکراری را تشخیص می‌دهند، پس تمرکز خود را بر روی تولید محتوای اختصاصی قرار دهید.

سرعت سایت

زمانی که سرعت بارگذاری سایت شما پایین باشد قطعا بسیاری از مراجعه کنندگان، وب سایت شما را سریعا ترک می‌کنند. سرعت لود بین ۲ تا ۳ ثانیه زمان مناسبی برای وب سایت شما است. اما چطور متوجه شویم سرعت سایت ما چقدر است؟ به سایت gtmetrix. com مراجعه کنید و علاوه بر دریافت سرعت فعلی موانع و راه کارهای افزایش سرعت سایت را مشاهده کنید.

در رابطه با اهمیت Amp و این که چرا باید از آن استفاده کرد در آینده خواهیم گفت اما می‌خواهیم در ادامه تمام راه کارهای افزایش سرعت بارگذاری سایت را برسی می‌کنیم:

  • فشرده سازی و یا minify کردن فایل های js،HTML ،CSS
  • نهایت دقت در انتخاب host و سرور میزبان، چرا که هاست و کانفیگ صحیح آن ارتباط مستقیم و تنگاتنگی با سرعت سایت دارند.
  • کم حجم کردن عکس‌های استفاده شده در صفحات وب، یکی از سایت‌هایی که می‌توانید با آن به این کار بپردازید tinypng. com است که بدون افت کیفیت، حجم را کاهش می‌دهند.
  • استفاده از CDN یا شبکه توزیع محتوا تاثیر فراوانی در افزایش سرعت سایت دارد.
  • فعال سازی قابلیت cache، باعث می‌شود صفحات تکراری دوباره بارگذاری نشوند و در افزایش سرعت سایت تاثیر گذار است.

استفاده از پروتکل https

اطلاعات موجود در اینترنت از گذشته تا کنون همواره به صورت پیش فرض بر روی بستر http تبادل شده است. با این روش تبادل احتمال این که شخص سومی اطلاعات شما را مشاهده کند وجود دارد. به همین دلیل گوگل طی بیانیه‌ای اعلام کرد که در نظر دارد اینترنت را به سمت ارتباطات امن هدایت کند.

گوگل استفاده از پروتکل SSL را به وب سایت‌ها توصیه کرده است و بعد از آن توصیه نیز شاهد پیروی مرورگرهای پرطرفدار مانند فایرفاکس و گوگل کروم از این توصیه بودیم.

اگر صفحات وب سایت ما شامل فرمی باشد که از ما اطلاعات می‌خواهد و آن صفحه دارای گواهی نامه SSL نباشد، به عبارتی پروتکل با https:// شروع نشود، مرورگر به کاربر هشدار می‌دهد که این صفحه امنیت لازم را ندارد و پیشنهاد می‌دهد اطلاعاتی وارد نکند.

این اقدام اهمیت بسیار زیاد استفاده از SSL را نشان می‌دهد و قطعا در کسب جایگاه بهتر در موتورهای جستجو نیز بی‌تاثیر نیست. زمانی که در وب سایتی از SSL استفاده می‌شود. در کنار نوار آدرس، علامت قفل سبز رنگی نمایش داده می‌شود که القا کنندهٔ امنیت و اهمیت به حفظ حریم خصوصی کاربران می‌باشد. پس گواهی نامه SSL را نصب کنید و با یک تیر چند نشان بزنید.

البته این کار برای سایتهای فروشگاهی، سایتهایی که درگاه پرداخت دارند و سایتهایی که اطلاعات مهمی را از کاربران خود دریافت می کنند ضروری است و در غیر این موارد نیازی به SSL احساس نمی شود.

فایل Robots.txt

فایل Robots.txt اولین فایلی است که توسط ربات‌های موتورهای جستجو مورد بازیابی قرار می‌گیرد. در این فایل XML، آدرس سایت مپ، صفحاتی که ماهیت خصوصی دارند و نمی‌خواهیم موتورهای جستجو آنها را ببینند، صفحاتی با محتوای کم که نیاز به ایندکس شدن ندارند مشخص می‌شود تا ربات‌های جستجوگر از آنها بازدید نکنند.

در هنگام استفاده و اعمال تغییرات به این فایل، بسیار دقت کنید. چرا که در صورت اشتباه ممکن است تمام دسترسی اسپایدرها را به سایت خود مسدود کنید.

تگ های Heading

برای مشخص کردن عنوان‌ها از تگ‌های h۱ تا h۶ استفاده می‌شود، نحوهٔ استفادهٔ درست از این تگ‌ها کمک می‌کند موتورهای جستجو درک بهتری از صفحات شما داشته باشند.

این موضوع در مرحلهٔ اول به طراحی قالب باز می‌گردد و در مرحلهٔ دوم به نحوهٔ نگارش مطالب توسط شما. عنوان اصلی صفحه با h۱ مشخص می‌شود و در هر صفحه فقط می‌توانیم یک h۱ داشته باشیم که دارای بالاترین اهمیت است و بعد از آن از تگ‌های h۲ تا h۶ استفاده می‌شود که باید ساختار درختی آنها را در نظر بگیرید و برای مثال زیر عنوان‌های یک تگ h۴ را با h۲ مشخص نکنید.

پارامتر‌هایی که مورد بررسی قرار دادیم همگی مربوط به سئوی داخلی بود که تعداد و تنوع آن بیشتر از سئوی خارجی می‌باشد.