موتورهای جستجوگر، مراحل مشخصی را طی می کنند که این مراحل طبق چرخهٔ زیر اتفاق می‌افتد

خزیدن (crawling)

این کار توسط ربات‌های موتورهای جستجو که به آنها crawler یا spider می‌گویند، انجام می‌شود. این ربات‌ها فرایند بازگشایی و بررسی صفحات وب که به آن crawling گفته می‌شود را انجام می‌دهند. در واقع به خاطر وجود این رباتهاست که شما می‌توانید با جستجو کردن در گوگل به محتوای مورد نظرتان برسید.

یکی از کارهایی که موتورهای جستجو انجام می‌دهند دنبال کردن لینکها است تا بتوانند بانک اطلاعاتی خود را تکمیل کنند. ربات‌ها محتواهایی که جمع آوری کرده‌اند را در بانک اطلاعاتی search engineها ایندکس می‌کنند. این کار باعث می‌شود که هنگامی که در گوگل جستجو می‌کنید به نتایج مورد نظرتان برسید، اگر قرار بود با هر جستجو در همان لحظه سراسر وب بررسی شود عملا این کار غیر ممکن بود.

شما می‌توانید با استفاده از قوانین سئو کاری کنید که ایندکس شدن مطالبتان سریع‌تر اتفاق بیفتد و این بازدید را تا حدی بالا ببرید که بلافاصله بعد از درج مطالب جدید توسط ربات‌ها ایندکس شوند. ربات‌ها در بازه‌های زمانی مختلف از لینک‌ها بازدید می‌کنند تا تغییرات انجام شده در بانک اطلاعاتی خود را به‌روزرسانی کنند.

با توجه به مطالبی که گفته شد، اکنون می‌دانیم که ربات‌ها مجدد به سایت ما باز می‌گردند و مطالب را بررسی می‌کنند و به روز رسانی و ویرایش مطالب بسیار مهم است، پس با مطالبی که نوشته‌اید برای همیشه خداحافظی نکنید و به تکمیل و تغییر آنها بپردازید. برای به یاد داشتن این مطلب معنای spider که عنکبوت است را به یاد بیاورید، لینک‌ها تارهای عنکبوت هستند و ربات‌ها عنکبوتی که در سراسر وب پرسه می‌زنند و سایت‌های مختلف را پیدا می‌کنند.

فهرست کردن (indexing)

در این مرحله تمام صفحاتی که توسط ربات‌ها بررسی و جمع آوری شده‌اند در بانک اطلاعاتی غول پیکر موتورهای جستجو index یا ذخیره می‌شوند تا هنگام جستجو کاربران با این پایگاه داده در سریع‌ترین زمان به نتایج مورد نظر خود برسند.

پردازش (processing)

زمانی که درخواستی به سمت موتورهای جستجو ارسال می‌شود، این رشته با نتایجی که قبلا در بانک اطلاعاتی ایندکس شده‌اند مقایسه می‌شود و در این مرحله تنها بازیابی انجام می‌شود و همانطور که گفتیم در آن لحظه ربات‌ها تازه به جستجو در وب مشغول نمی‌شوند و می‌توان گفت که این قسمت ارتباطی به ربات‌های جستجوگر ندارد.

محاسبه میزان مرتبط بودن (calculating relevancy)

این مرحله برای الویت دادن به مطالب یافت شده می‌باشد. یعنی موتور جستجو بررسی می‌کند که کدام یک از صفحات ایندکس شده مطابقت بیشتری با آنچه مد نظر ما بوده است دارد و به ترتیب آنها را نمایش می‌دهد.

در این مقاله به لینکها اشاره کردیم که پایه و اساس کار موتورهای جستجو می باشد، برای آشنایی بیشتر با لینکها و انواع لینک سازی می توانید به مقاله لینک سری بزنید.