هرچه لینک‌هایی که به سمت سایت شما روانه می‌شوند بیشتر باشند، سایت شما از نظر گوگل معتبرتر می‌باشد. اما پیش از شروع باید بدانید که لینک سازی یک کار حرفه‌ای است و با انجام اشتباه می‌تواند سایت شما را به دردسر بیندازد چرا که می‌توان گفت لینک سازی سئوی خاکستری است، و می‌دانید که از خاکستری تا سیاه فاصلهٔ زیادی نیست! برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید مقالهٔ سئوی کلاه سفید تا سیاه را بخوانید. در ادامه، ابتدا به دسته بندی کلی لینک‌ها خواهیم پرداخت و سپس در ادامه به شما نحوهٔ لینک سازی را یاد خواهیم داد.

لینک فالو یا دوفالو (Dofollow)
لینک‌هایی که ربات‌های موتورهای جستجو آن‌ها را دنبال می‌کنند و وارد صفحه مقصد می‌شود. 
لینک نوفالو (Nofollow)
لینک‌هایی که ربات های جستجوگر آن‌ها را دنبال نمی‌کند.
لینک تولید شده توسط کاربر (UGC)
لینک‌هایی که توسط کاربران، در بخش نظرات سایت یا فروم‌ها ایجاد می‌شوند و نه توسط مدیران و یا نویسندگان سایتها.
لینک اسپانسری (Sponsored)
لینک‌هایی که در عوض قرار دادن آن‌ها در سایت پول دریافت می‌شود.

لینک Dofollow

لینک فالو توسط ربات‌ها دنبال می‌شوند. یعنی دادن یک امتیاز مثبت به سایتی که در حالت فالو لینک داده شده است. اگر زیاد به سایت‌های خارجی لینک فالو بدهیم گوگل احساس می کند که ما پول گرفته‌ایم تا لینک‌های دیگران را در سایتمان قرار دهیم، اما لینک‌های داخلی حتما باید فالو باشند. در نظر داشته باشید که اعتبار سایتی که از آن به شما لینک فالو داده می شود دارای اهمیت است و در واقع می توان گفت مقداری از اعتبار آن سایت به شما منتقل می شود.

لینک Nofollow

لینک نوفالو توسط ربات‌های گوگل دنبال نمی‌شود. وقتی می‌خواهید به یک سایت خارجی لینک بدهید بهتر است که آن را در حالت nofollow قرار دهید چرا که ممکن است لینک دادن به آن سایت به دلایل مختلفی باعث کاهش رتبهٔ شما شود. در این حالت به موتورهای جستجو ثابت می‌کنید که برای کاربرانتان آن لینک‌ها را قرار داده‌اید. البته می‌تواند تاثیر اندکی در رتبه داشته باشند به طور کلی می‌توانیم پیامی که نوفالو دارد را به بخش‌های زیر تقسیم کنیم:

  • این لینک را دنبال نکن.
  • این لینک را کاربر گذاشته است و به ما ارتباط ندارد.
  • این لینک را به سفارش مشتری در سایت گذاشته‌ام.
  • هدف این لینک می‌تواند یک سایت اسپم باشد.
  • نمی‌خواهم صفحه‌ای که به آن لینک داده‌ام افزایش رتبه داشته باشد.

دلایل استفاده از لینک های نوفالو

  1. جلوگیری از لینک به سایت‌های اسپمر اگر از سایت شما به صورت عمدا و یا سهوا به سایت‌های اسپم لینک داده شده باشد می‌توانید به این وسیله تاثیر بد این لینک‌ها را از بین ببرید.
  2. جلوگیری از تکرار شدن محتوا اگر در یک صفحه از وب سایت شما با دو انکر تکست متفاوت به یک صفحهٔ داخلی و یا خارجی لینک شده باشد باید یکی از آنها را نوفالو کنید.
  3. جلوگیری از کاهش اعتبار وب سایت در واقع با استفاده از لینک‌های فالو مقداری از اعتبار خود را تقدیم به سایتی که به آن لینک داده‌اید می‌کنید.
  4. اولویت Crawl شدن توسط ربات گوگل شاید برای مثال سایت شما ۲۰۰ صفحه داشته باشد که بنا به هر دلیلی ۲۰ صفحه از آن‌ها برای شما اهمیت داشته باشد و باقی آنها اهمیت کمتری داشته باشند. با نوفالو کردن آن ۱۸۰ صفحه موتورهای جستجو را به سمت مقصد خود هدایت می‌کنید.
  5. جلوگیری از گوگل پنالتی اگر در ریپورتاژ آگهی‌های وب سایت خود و یا لینک‌های پولی از نوفالو استفاده نکنید، احتمال این که رتبهٔ سایتتان توسط گوگل به شدت کاهش پیدا کند بسیار زیاد است.

بک لینک خریداری شده فالو است یا نوفالو؟ 

اگر در تگ لینک خصوصیت "rel="nofollow قرار داشته باشد همانطور که گفتیم، تاثیری در لینک سازی شما نخواهد داشت. حال چطور بفهمیم بک لینکی که خریداری کرده‌ایم فالو است یا نوفالو؟ برای این کار دو راه وجود دارد یکی راست کلیک کردن بر روی لینک در صفحهٔ مورد نظر و زدن گزینهٔ inspect و دیگری زدن دکمهٔ control+u که در کادر زیر شکل آن را برسی می کنیم.


لینک سازی

لینک سازی چیست؟ به طور ساده و کلی می‌توان گفت، موتورهای جستجو اینگونه برداشت می‌کنند که هرچه تعداد لینکهایی که به یک صفحهٔ خاص و یا یک سایت اشاره دارند بیشتر باشد، آن سایت و یا صفحهٔ وب، از اعتبار بیشتری برخوردار است. که باعث شده در بین سایت‌های دیگر محبوب باشد. لینک سازی داخلی انواع ندارد اما لینک سازی خارجی را می توان به طور کلی دو نوع انجام داد:

  • (earned(made
  • paid

لینک سازی خارجی

که برای earned مستقیم هزینه نکرده‌ایم، البته ما به فردی که برای ما کار می‌کند حقوق می‌دهیم و یا زمان خود را هزینه می‌کنیم. نوع دوم paid که برای آن به طور مستقیم به صاحب سایت هزینه پرداخت می‌کنیم.

Paid

paid خود به دو دستهٔ تقسیم می شود.

  • Anchor text
  • Content based

در توضیح Anchor text باید گفت که برای مثال شما به سایت پارسی نیوز رفته و با پرداخت هزینه از آنها می‌خواهید، با عبارت مورد نظرتان و به صفحه مورد نظرتان لینک بدهند.

در Content based از یک متن مرتبط استفاده می‌کنیم، این نوع بر اساس محتوا می‌باشد و این نیز به دو دسته تقسیم می‌شود.

  • Owned
  • Linked

Owned یعنی من مالک آن محتوا هستم و برای مثال به سایت‌هایی مثل ایسنا و ایلنا می‌دهیم تا محتوای ما را در سایت خود قرار دهند و از کلماتی که می‌خواهیم نیز به صفحات درون سایت ما لینک می‌دهند.

*در نظر داشته باشید که باید هر از چندگاهی لینک‌های مربوط به محتوای خود را چک کنید تا به جای دیگری ارجاع نداده باشند. محتوا از شماست و لینک‌ها نیز باید برای شما باشند. در نوع Linked  محتوا برای من نیست و از صاحب سایت می‌خواهم از محتوای خود کلماتی که من می‌خواهم را به صفحات مورد نظر من لینک دهد.

earned(made)

بعضی‌ها در بلاگ و یا سایت خود به محتوای ما لینک می‌دهند زیرا محتوای ما از نظرشان مفید است و به کاربران خود پیشنهاد می‌کنند که از محتوای ما بهره ببرند. این در حالتی است که خودمان کاری انجام نمی‌دهیم و محتوای با کیفیت ما خود به خود جای خود را می‌یابد، اما اگر خودمان بخواهیم بر روی این موضوع کار کنیم و به نوعی موتورهای جستجو را فریب دهیم، راهایی وجود دارد که بررسی می کنیم.

Shadow siteها در واقع سایت‌های دیگری هستند که خودمان آن‌ها را طراحی کرده و محتوا نویسی می‌کنیم اما از محتوای سایت به خودمان لینک می‌دهیم. که این نیز قوانین خاص خود را دارد. اگر گوگل متوجه این کار بشود از سئوی خاکستری به سئوی سیاه خواهیم رفت و امتیاز منفی از طرف گوگل برای ما دارد. راه دیگر وبلاگ‌ها و فروم‌ها هستند که یا خودمان راه اندازی کرده‌ایم و یا در آنها در حال فعالیت هستیم.

بک لینک های earned که توسط شبکه های اجتماعی به دست می آوریم. از نظر عموم شبکه های اجتماعی یک جور هستند اما از نظر سئوکاران به دو دسته تقسیم می شوند یک دسته برای انسان‌ها مثل اینستاگرام و آپارات و... . یک دستهٔ دیگر برای ربات هاست مثل لینکدین، پینترست، گوگل پلاس، یوتیوب و فیسبوک و ... .

باید به موتورهای جست و جو نشان دهیم که از social در حال ورودی گرفتن هستیم، حتی اگر شده با پرداخت هزینه باید social signal ایجاد کنیم. برای این کار راه های مختلفی داریم و می توانیم خلاقیت های بسیاری داشته باشیم.

لینک سازی داخلی

سایت ویکی‌پدیا در لینک سازی داخلی در دنیا حرف اول را می زند.در این سایت آنچه دیده می‌شود صرفا لینک داخلی است، زیرا اطلاعات نامحدودی در این دانشنامه وجود دارد و هدف دسترسی آسان به اطلاعات است.معمولا پس از انجام لینک سازی خارجی، تعداد لینک‌های ورودی به یک صفحهٔ خاص، برای مثال صفحهٔ اصلی زیاد می‌شود و اعتبار آن صفحه بالا می‌رود اما این کافی نیست.می‌توانیم با لینک سازی داخلی ارزش صفحات داخلی خود را نیز افزایش دهیم. کافی است هر مطلبی که می‌نویسیم لینکی به دیگر صفحات مرتبط خود بدهیم. حدود ۳ تا ۵ لینک کافی است.

به این ترتیب ربات‌ها که مدام در صفحهٔ اصلی قرار دارند متوجه مطالب جدید شده و از این طریق لینک‌های follow به سایر صفحات به وجود می‌آید که بسیار ارزشمند و مفید است.تاثیر دیگری که این کار دارد، کاهش نرخ پرش و یا Bounce Rate است. Bounce Rate میزان علاقه مندی کاربران به سایت شماست، که توسط موتورهای جستجوگر درک می‌شود و بیشترین موردی که مورد بررسی قرار می‌گیرد میزان ماندگاری شخص در سایت شما می‌باشد.

نرخ پرش با درصد نمایش داده می‌شود و هرچه مقدار آن کمتر باشد برای شما بهتر است. سعی کنید هرگز نگذارید این درصد در بدترین حالت از ۴۰٪ بیشتر شود. برای مشاهده نرخ پرش می‌توانید از آمارگیرها و یا سایت الکسا (alexa. com) استفاده کنید.

برای Bounce Rate بیشتر از همه باید به این موارد توجه کنید: سرعت لود سایت، مرتبط بودن مطالب با چیزی که کاربر می‌خواهد (با تبلیغات دروغین افراد را به سایت خود نیاورید)، ایراد در طراحی سایت و تمام چیزهایی که باعث می‌شود کاربران به سرعت از سایت شما خارج شوند. اگر خودتان را به جای کاربران بگذارید متوجه شدن این موارد کار سختی نیست.

قوانین لینک سازی

در ادامه به بیان نکات ریزی دربارهٔ قوانین و قواعد لینک سازی خواهیم پرداخت تا ابهامی باقی نماند.

اعتبار منبع لینک

وقتی لینکی از سایتی با رنک بالا به وب سایت منتهی شود، اعتبار بیشتری نسبت به لینکی که از سایت با رنک پایین و یا سایت تازه تاسیسی که هنوز خود ایندکس نشده است، به سایت منتهی شود دارد.

مورد دیگری که باید مورد توجه قرار دهید این است که اعتبار و امتیاز لینک‌های موجود در یک صفحهٔ وب با تعداد آن رابطهٔ عکس دارد. برای بیان قدرت منتقل شده از لینک خروجی به سایت از عبارت Link juice استفاده می‌کنند.

به سایت‌های اشباع شده از لینک‌ها، Link Frame یا مزرعهٔ لینک می‌گویند که کاشتن لینک در آنها هیچ سودی ندارد!

فرآیند لینک سازی طبیعی

فرآیند لینک سازی باید رشد طبیعی داشته باشد. با مثالی این روند را برای شما توضیح می دهم تا درک بهتری از آن داشته باشید. تصور کنید شما سایت تازه تاسیسی دارید و هنوز یک ماه هم از تاسیس سایت شما نگذشته و صدها سایت به سایت شما اشاره می‌کنند. در این صورت سایت شما به سرعت توسط گوگل جریمه خواهد شد.

حال تصور کنید مدتهاست بر روی سایت خود کار می‌کنید و سایت غنی و پرباری دارید و روزی هزاران لینک از سایت‌های دیگر دریافت می‌کنید. این از نظر گوگل هیچ مشکلی ندارد.

بله گوگل از سایتی که فقط خودش از خودش تعریف می‌کند، خوشش نمی‌آید و این را متوجه می‌شود. ضمنا دقت داشته باشید که لینک‌های شما ترکیبی از لینک‌های فالو و نوفالو باشد و از سایت‌های قوی و ضعیف لینک گرفته شده باشید، تا روند آن طبیعی‌تر به نظر برسد.

بهتر است گوگل را همچون انسانی فهمیده و در مواقعی با احساس در نظر بگیرید و با توجه به آن اقداماتتان را انجام دهید! در پایان این را در نظر داشته باشید که موتورهای جستجو در رابطه با جزئیات سئو، اطلاعاتی منتشر نمی‌کنند. به عنوان مثال این که چه تعداد لینک موثر است و چه تعداد باعث پنالتی شدن سایت می‌شود. مطالبی که گفته می‌شود صرفا بر اساس تجربه جمعی از وبمستران است که قبلا این کارها را تجربه کرده‌اند.

اگر گوگل اطلاعات سئوی خود را فاش کند، چند روز پس از آن تمام نتایج جستجو تقلبی خواهند شد. پس در لینک سازی کیفیت را در نظر بگیرید، با اتکا بر کمیت و زیاده روی کردن از قدرت لینک سازی بهره‌ای نخواهیم برد.

عمر بک لینک

اگر محتوای سایت شما جذاب، مفید و یا دوست داشتنی باشد به سرعت جای خودش را پیدا می‌کند و در شبکه‌های اجتماعی و سایت‌ها توسط کاربران منتشر می‌شود. این روند طبیعی لینک سازی و افزایش سئو می‌باشد و ماندگار است.

اما اگر در نظر داشتید با درج لینک در سایتهای بزرگ، لینک سازی انجام دهید، به مدت زمان درج بک لینک توجه داشته و کمتر از سه ماه بک لینک خریداری نکنید، چرا که وقتی موتورهای جستجو متوجه شوند که لینک شما بعد از مدت کوتاهی حذف شده است متوجه می‌شود سایتتان محتوا و ارزش چندانی برای معرفی شدن نداشته و این لینک صرفا جهت گرفتن بک لینک ساخته شده است. این باعث می‌شود نه تنها پولتان دور ریخته شود بلکه اعتماد گوگل را نیز از دست بدهید.

دقت در انتخاب کلمات کلیدی لینک شده

این که با چه کلمه‌ای به یک سایت یا صفحهٔ وب لینک شود، دارای اهمیت است. برای مثال فعالیت سایت شما آموزش موشن گرافیک است. و می‌خواهیم با کلمهٔ کلیدی آموزش پروژه محور موشن گرافیک در لینک اول ظاهر شویم.

اولین اقدام این است که عنوان صفحهٔ خود را همین جمله قرار دهیم و سپس برای بالا بردن اعتبار این صفحه در موتورهای جستجو از همین جمله برای لینک دادن به صفحاتمان استفاده کنیم. از کلمهٔ آموزش موشن گرافیک استفاده نکنیم زیرا هم اشباع شده است و هم کلمهٔ کلیدی کانونی ما نیست.

یکی از اشتباهات رایج که برای آماده کردن متن تبلیغ برای ریپورتاژ آگهی اتفاق می‌افتد استفاده از کلمهٔ اینجا می‌باشد که به طور معمول، لینک دادن بر روی کلمهٔ اینجا انجام می‌شود!ضمنا توجه داشته باشید که رنک سایت با رنک صفحات وب سایت متفاوت است. که در آینده مفصلا به آن خواهیم پرداخت.

لینک سازی در وبلاگ‌ها و سایت‌های مرتبط

یکی دیگر از روش‌های تشخیص لینک سازی مصنوعی، غیر مرتبط بودن سایت لینک دهنده است. برای مثال سایت شما مربوط به آموزش برنامه نویسی است و در سایت‌های فروش فرش، لوازم آرایش، لباس و دیگر سایت‌های غیر مرتبط اقدام به درج لینک می‌کنید، که نه تنها تاثیر مثبتی ندارد، امتیاز منفی نیز برای شما در بر خواهد داشت.