سئوی کلاه سفید(White Hat Seo)

می توان از نام این روش حدس زد که قصد دارد چه چیز را برای شما بگوید. هدف سئوی کلاه سفید، رشد اصولی و منطبق بر قوانین موتورهای جستجو می‌باشد. این استراتژی نه تنها باعث جذب بازدید دایمی می‌شود، بلکه به بهتر شدن محیط وب کمک بسیاری می کند. هدف اصلی در سئوی کلاه سفید، ارائه محتوای مفید و جذاب است که کاربر پسند باشد و صرفا به دنبال کسب جایگاه بالاتر در موتورهای جستجو نمی‌باشد. به طور کلی می توان سئوی کلاه سفید را در دسته بندی های زیر قرار داد:

  • بهینه سازی سایت برای موبایل
  • ثبت کسب و کار در نقشهٔ گوگل
  • تمرکز ویژه بر روی تجربه کاربری یا همان UX
  • تحقیق بر روی کلمات کلیدی
  • بازاریابی محتوا
  • استفاده از استانداردهای گوگل
  • تولید لینک طبیعی

سئو کلاه سیاه (black hat seo)

نام دیگر سئوی کلاه سیاه spamdexing است. در این روش افراد قصد سوء استفاده از قوانین سئو را دارند، تا با سرعت هرچه تمام و هرچند موقتی به رتبه ۱ گوگل دست یابند. این روش به قدری تاثیر بدی دارد که ممکن است کسی که قصد از بین بردن اعتبار سایت شما را دارد با هک کردن سایت شما و استفاده از این تکنیک‌ها، به موتورهای جستجو بفهماند که شما قصد سوء استفاده کردن از قوانین موتورهای جستجو را دارید. اینجا یکی از جاهایی است که میزان اهمیت امنیت سایت مشخص می‌شود.

البته این مورد قابل تشخیص و کنترل توسط موتورهای جستجو و مدیر سایت با استفاده از ابزارهای گوگل می‌باشد اما پیشگیری بهتر از درمان است. در انتها باید بدانید که اگر سایتی در نتایج جستجو در رتبهٔ اول قرار داشت که هیچ محتوای ارزشمندی نداشت، می توانید خودتان به موتورهای جستجو اطلاع دهید. البته احتمال این قضیه بسیار کم است و صرفا جهت اطلاع به شما عزیزان گفتم.

تکنیک‌های کلاه سیاه را می‌توان در دسته‌های زیر قرار داد:

  • خرید بک لینک
  • ارسال کامنت های اسپم برای سایت های دیگر
  • استفاده بی رویه از کلمات کلیدی
  • ریدایرکت کردن صفحهٔ ایندکس شده در موتور جستجو به صفحه کاملا متفاوت
  • تولید محتوای اتوماتیک که معنا و مفهومی برای کاربر ندارد(محتوایی که مستقیما توسط مترجم های آنلاین ترجمه می شوند، محتواهایی که از جمع آوری، کپی و ترکیب چند مقاله ایجاد می شوند.)
  • استفاده از تکنیک Cloaking که در آن محتوای نمایش داده شده به کاربر و آنچه ربات موتورهای جستجو مشاهده می‌کنند متفاوت است.

البته مواردی که گفته شد بعضا می‌توانند مفید باشند اما باید مهارت کافی در انتخاب آنها و میزان استفاده از آنها داشته باشید که در سئوی کلاه خاکستری به این مورد نیز خواهیم پرداخت.

با دانستن این موارد حال می‌دانید که به چه کسانی نباید اعتماد کنید، برای مثال کسانی که پیشنهاد فروش بک لینک در ۱۰۰۰ سایت با قیمت ۳۰ هزار تومان، ارسال ۵۰ پست به قیمت ۵۰ هزار تومان می‌دهند و یا قول رساندن سایت تاسیس شما به رتبه ۱ در ۱ ماه را به شما می‌دهند. این را بدانید کسی دلسوز تر از شما برای خودتان نیست پس اگر وقت کافی ندارید که بر روی سئوی سایتتان کار کنید، علم نظارت بر آن را به دست آورید.

سئوی کلاه خاکستری

جان اندرو: سئو کلاه خاکستری چیزی بین سئو کلاه سفید و سیاه نمی‌باشد. بلکه شامل تکنیک‌هایی است که اگر گوگل متوجه استفاده آن‌ها شود، سایت شما را جریمه می‌کند و افرادی بیشتر از این تکنیک‌ها استفاده می‌کنند که خیلی به قانون پایبند نمی‌باشند ولی در نظرشان نمی‌خواهند کار غیر قانونی کنند. 

ابتدا در نظر داشته باشید که در میان تمام این روش‌ها کاربران به فراموشی سپرده نشوند! کسانی که به سایت شما می‌آیند و وقتشان را صرف خواندن مطالب شما می‌کنند سرمایه‌های شما هستند و باید رضایت آنها را کسب کنید. تمام این روش‌ها برای فراخواندن افراد بیشتر به سایت شما است و در نهایت ماندگار شدن آنها در سایتتان از کیفیت سایت شما و محتوای خوبتان حاصل می‌شود.

اگر می‌خواهید همیشه با خیال راحت به کارتان ادامه دهید توصیه می‌کنم فقط سئوی سفید را استفاده کنید و دربارهٔ سئوی سیاه بدانید که سهوا از آنها استفاده نکنید. سئوی کلاه خاکستری، روش‌های متفاوتی دارد که در بحث لینک‌ نیز به برخی از این موارد اشاره کردیم.

سئوی کلاه خاکستری به افراد حرفه‌ای توصیه می‌شود چرا که با یک اشتباه کوچک از سئوی کلاه خاکستری به کلاه سیاه سوق داده می‌شوید. کارهایی که به برسی آنها خواهیم پرداخت، درست مانند راه رفتن بر روی لبهٔ پرتگاه می‌باشد، اگر از کاری که انجام می‌دهید مطمئن نیستید اصلا توصیه نمی‌کنم سمت سئوی خاکستری بروید.

دامنه های قدیمی

در بحث لینک‌ها به ایجاد Shadow site اشاره کردیم. حال می‌خواهم راهی به شما بگویم که ممکن است برای برخی مناسب باشد. ابتدا دامین‌هایی که قیمت آنها بسیار کم می‌باشد و مطالبشان مرتبط با مطالب شماست را خریداری کنید. به آنها مطالب جدید اضافه کنید و از آنها به خودتان لینک دهید.بسیار مهم است که این سایت‌ها قبلا توسط گوگل جریمه نشده باشند.

ایجاد حساب‌های جعلی در شبکه‌های اجتماعی توصیه ای دیگر است که ممکن است در مطالعات و پیشنهادات بقیه ببینید اما برای محتوا گذاری از نظر من یک شبکهٔ اجتماعی که فعالیت زیادی داشته باشد بهتر از چند شبکهٔ اجتماعی با فعالیت کم می‌باشد، و می‌توانید از همکاران و دوستان خود بخواهید هر از چندگاهی لینک سایت شما را در شبکه‌های اجتماعی خود قرار دهند.

طراحی مجدد سایت

پس از چند سال با طراحی مجدد سایت گوگل متوجه تغییر در کدهای شما می‌شود و آنها را به عنوان محتوای جدید می‌شناسد. با این روش گوگل ارزش جدیدی برای آن سایت قائل می‌شود اما این کار نکات ریزی دارد و کار هرکسی نمی‌باشد.

ایجاد کامنت

گذاشتن کامنت در سایت‌های دیگران یا سایت خودتان و لینک دادن به صفحات مورد نظر سایت، یک روش دیگر است که می‌تواند روش خوبی باشد اما اگر صاحب کامنت‌ها اسپم نشود!

Cloaking

این روش را برخی در قسمت سئوی خاکستری قرار می‌دهند و برخی در سئوی کلاه سیاه، به همین دلیل در سئوی کلاه سیاه به آن اشاره کردیم. یعنی نمایش نتایج متفاوت به موتورهای جستجو و کاربران، که نکات بسیاری دارد و اصلا به یک تازه کار توصیه نمی شود به آن فکر هم بکند و به حرفه ای ها توصیه می شود دقت بسیاری به خرج دهند و تا حد امکان از این کار صرف نظر کنند.

خرید بک لینک

دربارهٔ لینک‌ها مفصل صحبت شده است. اما استفادهٔ ناشیانه از آنها می‌تواند عواقب بسیار بدی برای شما داشته باشد. به کار گیری کلمات کلیدی فقط در عنوان این روش برای متن‌های زیر ۱۰۰۰ کلمه می‌تواند جوابگو باشد اما برای متن‌های بلند حتما باید کلمات کلیدی که در عنوان استفاده شده در خود متن نیز استفاده شود اگرنه گوگل متوجه این خواهد شد که شما قصد دور زدن آن را دارید.

محتوای تکراری

این کار یک محتوا نویس حرفه‌ای است که به گونه‌ای با کلمات بازی کند که حتی گاهی کاربران متوجه تکراری بودن آن مطلب نشوند چه برسد به موتورهای جستجو!